Shabana Rehman - ord til Shabana

Postet av Holistisk Forbund den 12. Jan 2023

Shabana var født fri

Shabana var en modig og utradisjonell stemme. Tydelig som få og med bruk av humor nådde hun frem med sitt budskap. Hun var en brobygger, men en annerledes en. Ikke en sånn brobygger som sakte med sikkert bygger stein på stein. Nei, en mer sånn som buldrer frem med utrettelig kraft. Det var umulig å ikke ha en mening om hennes engasjement. Hun var en fargerik person, alltid med et smil om munnen, alltid på jakt etter de gode replikkene og for å utfordre tabuer og indoktrinerte sannheter. Hun var en fri sjel og hun levde som en fri sjel.

Av Inge Krossøy (xoy.no) / Nordiske Mediedager – NMD Frank Aarebrotsamtalen, CC BY-SA 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=74663862

Det kostet henne. Hun ble utsatt for sjikane og drapstrusler. Det gjorde henne redd, for hun var også en sårbar sjel, akkurat som alle oss andre. Likevel klarte hun å holde opp det rette perspektivet, det var ikke hennes provokasjoner som var kontroversielle, men truslene hun mottok. Hun lot ikke truslene stoppe henne og ble en sann forkjemper for en sunn ytringsfrihet.

Det er lett å beundre Shabana. Født i Karachi i Pakistan og oppvokst i Norge. Et ordentlig bindestreksbarn. En med føtter i to kulturer, i to land. En som turte å stå for sine meninger, med rettferd og frihet for alle. Uansett om du er kvinne, mann, norsk, innvandrer, barn eller dyr. Alle har sin egen verdi og den er «hellig».

Våren 2019 var hun med på å muliggjøre tre viktige arrangementer som Holistisk Forbund, Hjelpekilden og Født Fri holdt sammen. Gjennom disse dagene stod vi sammen om å løfte barns rett til egen tro. Vi fikk satt på agendaen hvordan negativ sosial kontroll i trange religiøse miljøer kan skade barn og hvordan voksne kan formidle tro på måter som ikke skader. Tema som er lite debattert i Norge og som er neglisjert.

Nå har Shabana gått ut av vår tidsregning, men hennes monument i form av hennes utrettelige kamp står igjen etter henne.

Fred over minne!

Kari Bansal, tidligere styreleder i Holistisk Forbund